Esaera zaharrak dioenez, “produktu batengatik ordaintzen ez baduzu, zu zara produktua”. Facebook, Google edo Twitter erabiltzen baduzu, erraza da zu bezero gisa pentsatzea. Baina bada arrazoi bat zerbitzu erakargarri eta erabilerrazak doan eskuratzeko.
Enpresa horiek dirua irabazten dute zuri zelatatuz, biltzen dituzten datuen arabera profil desberdinak sortuz eta plataformek bildutako zehaztasun-datuetatik dirua edo botoak irabaztea espero duten iragarleei arreta salduz. Diru-sarreren eredu osoa zeuri buruz ahal duten guztia ikastea da, zure nabigatzaileari edo aplikazioaren leihoari gero eta orientazio handiagoa ematen dioten iragarkiak eskaintzeko.
Zenbat eta gehiago jakin zutaz (non bizi zaren, zein den zure lana, zein musika gustatzen zaizun, etab.), orduan eta modu eraginkorragoan pertsonalizatu ahal izango dituzte erakusten dizkizuten iragarkiak.
Honen zatirik handiena, oraingoz, ezagutza komunekoa da. Baina oso gutxitan eztabaidatzen da nola ari diren zabaltzen beren eragina Interneteko gainerako plataformetatik harago, eta, hori egitean, erabiltzaile bakoitzarekin irabaz dezaketen diru-kopurua maximizatzen dute.
Pertsona askok onartzen dute pribatutasuna bidezko prezioa dela hain zerbitzu komenigarriengatik. Hala ere, pertsona gutxi ohartzen dira zerbitzu horiek pribatutasuna nola inbaditzen duten, baita erabiltzen ari ez direnean ere.
Protonmailen ikerketa berri baten arabera, Facebooken publizitatearen bidezko diru-sarrerak %3,600 igo dira 2010etik, erabiltzaileen kopurua %310 baino hazi ez den arren.
Facebookek ikusi du sare sozialetako edozein enpresak izan duen gorakadarik handiena, erabiltzaile bakoitzeko 27 $ irabaziz 2019an, baina Googlek are gehiago irabazi du erabiltzaile bakoitzeko 67 $ inguruko irabaziarekin.
Googleren publizitate sarrerak %34 igo dira 2010etik, eta, ondorioz, Googlek 134.000 milioi dolar irabazi ditu 2019an. Facebook eta Google aurkarien aurretik daude: twitter ($9 erabiltzaileko), Snapchat ($7 erabiltzaileko) eta Pinterest ($2 erabiltzaileko).
Jarraipena nonahi dago
Hori nola lortu duten ikusteko, Facebook Audience Network (FAN) plataforma bezalako eskemetan dago. Erabiltzaile mugikorrei zuzendutako diru-sarreren eredu berri horrek gorakada nabarmena izan zuen Facebook-en irabazietan: erabiltzaile bakoitzeko $5,69 2013an, eta $10,73 2015ean.
Facebookeko Audience Network, Googleko AdMob-a eta Twitterreko MoPub dira etorkizunean irabaziak lortzeko Big Tech-en soluzioa, erabiltzaile berrien kopurua jaisten ari baita. Beren aplikazio eta lekuetan iragarki gehiago jarri ordez, plataforma horiek ohiko zerbitzuetatik haratzago iristen dira.
Adibidez, Facebook Audience Network aplikazio mugikorren sare bat da, Facebook-eko iragarkiak beren edukiarekin organikoki integratzen dituena. Horrek esan nahi du joko mugikorrak jokatzen dituzun bitartean edo albisteak MailOnline irakurtzen dituzun bitartean, baliteke Facebook-eko iragarkiak erakustea, Facebook-en iragarkiak erakusteko erabiltzen diren segmentazio-algoritmo berberak erabiliz.
Twitterreko Google AdMob eta MoPub sareek antzera funtzionatzen dute, aplikazio mugikorren sare handiak baliatuz erabiltzaileen pribatutasuna arriskuan jartzeko eta iragarki pertsonalizatuekin zuregana jotzeko.
Esan liteke AdSense baino are txarragoak direla Interneten nabigatzen duen bitartean webguneetan bere mugimenduak arakatzen dituzten “botoi sozialak”, eta webean doan edonon aurki daitezkeela. Facebookeko “gustatzen zait” botoia duen webgune bat bisitatzen duen bakoitzean, adibidez, Facebookek erabiltzailearen IDa, bisitatzen ari den webgunea, bisitaren data eta ordua eta nabigatzailearekin lotutako beste informazio bat jasotzen du.
Facebooken saioa hasi ez badu edo Facebookeko erabiltzailea ez bada ere, Facebookek bisitatzen ari den webguneari, datari eta orduari buruzko informazioa eta nabigatzaileari buruzko beste informazio bat jasotzen du. Google, Pinterest, Twitter, Instagram, YouTube eta abarren botoi sozialek antzeko funtzioa betetzen dute.
Nola babestu zure pribatutasuna Interneten
Zure burua arakatzeko hainbat modu daude webgunean nabigatzen duzunean, eta ez dago zure pribatutasuna Interneten babesteko irtenbide erraz eta “integralik”. Hala ere, zenbait urrats erraz har ditzakezu Interneten egiten dituzun jarduerei buruz bil ditzakezun datuen kopurua nabarmen murrizteko:
- Itxi sare sozialetako kontuen saioak erabiltzen ez dituzunean.
- Erabili ProtonVPN, webguneek eta aplikazioek zure benetako IP helbidea ezagutu ez dezaten.
- Blokeatu hirugarrenen cookie-ak zure nabigatzailean.
- Brave web-nabigatzailea erabil dezakezu, zure pribatutasuna babesten duen web-nabigatzailea Internetn ari zarenean.
Informazio iturria: Protonmail